پادرانت

انواع التهاب لثه و علل ایجاد آن

التهاب لثه عفونتی است که بافت اطراف دندان را در بر می گیرد. این عفونت ها یکی از مهمترین عوامل از دست رفتن دندان در بزرگسالان هستند. از آنجایی که معمولا مشکلات و التهابات لثه بدون درد هستند ممکن است بیمار تا مدت زیادی از آن بی خبر باشد و موقعی در را حساب کند که بیماری وارد مراحل پیشرفته شده است.  باید توجه داشته باشید که مشکلات لثه می‌توانند بر اثر پلاک های دندانی ایجاد شود.  یعنی توسط باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان ها می شوند.

علامت هایی که می تواند نشانه التهاب لثه باشد:

1.  خونریزی راحت لثه
  2.  قرمز شدن تورم کردن وسوزش لثه
  3. لثه ای که اتصالش از دندان جدا شده و با دندان فاصله دارد
  4.  بوی بد دهان و مزه ناخوشایند در دهان برای مدت طولانی
  5.  لق شدن یا از دست رفتن دندان های دائمی یا فاصله افتادن بین دندانها
  6.  هرگونه تغییر در نحوه به هم رسیدن دندان های شما موقع جویدن
  7.  هرگونه تغییر در نحوه نشست و برخاست دست دندان مصنوعی

مسائلی که ممکن است ریسک ابتلا به التهاب لثه را افزایش دهد:

1.  بهداشت دهانی ضعیف
  2.  سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو و مشتقات آن
  3.  ژنتیک
  4.  دندان هایی که تمیز کردن آنها سخت می باشد
  5.  حاملگی
  6.  دیابت
  7.  برخی از داروها مانند استروئیدها می توانند باعث التهاب لثه شود

همانطور که قبلا هم گفتم التهاب لثه در ابتدا معمولاً بدون درد است برای همین بسیاری از افراد آن را نادیده می گیرند تا اینکه بیماری پیشرفت می کند و مشکلات جدی به وجود می آورد.

اولین مرحله التهاب لثه جینجیوایتیس نام دارد. در این مرحله لثه‌ها قرمز، متورم و خونریز می‌شوند. این مرحله قابل برگشت است و دندانپزشک در مطب می‌تواند با استفاده از وسایل مخصوص لثه های شما را تمیز کند و خودتان با مسواک زدن منظم می‌توانید از بازگشت آن جلوگیری کنید.

مرحله پیشرفته التهاب لثه پریودنتیست نام دارد.  در نوع مزمن آن ممکن است از رفت از دست رفتن استخوان اطراف دندان بیشتر به چشم بخورد، که باعث حرکت کردن دندانها در دهان شما می شود. نوع مزمن معمولاً پیشروی کندی دارد اما در برخی از موارد دیده شده است که پیشروی سریع داشته و آثار نامطلوبی در دهان بیمار ایجاد کرده است.

نوع حاد این بیماری بسیار تخریب کننده است. در این مرحله از بیماری، بافت اطراف دهان دندان ها به راحتی از بین می رود و ممکن است حتی تمام دندانها لق شوند و بیفتند.

این احتمال وجود دارد که شما التهاب لثه داشته باشید اما هیچ کدام از علامت های بالا را نداشته باشید. برای همین بسیار اهمیت دارد که به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و معاینه شوید. نوع درمان به زمان مراجعه شما و مرحله بیماری مرتبط است و اگر زود مراجعه بکنید درمان بسیار کم هزینه و ساده در انتظارتان است اما اگر دیر مراجعه کنید بیماری پیشرفت کرده و درمان سنگینی را باید تجربه کنید.

توجه کنید که شما نباید به خاطر مشکلات لثه دندان را از دست بدهید.  هر روز دو بار مسواک بزنید، بین دندان های تان را با نخ دندان تمیز کنید، رژیم غذایی مناسب داشته باشید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا همیشه لبخند زیبای لب داشته باشید

روش‌های جایگزینی دندان از دست‌رفته
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب