درمان لثه, مطالب عمومی   زمان مطالعه ۴ دقیقه  29 / 01 / 1399

همه چیز در مورد التهاب لثه

بیماری لثه عفونت بافت‌هایی است که در اطراف دندانهای شما است و دلیل اصلی از دست دادن دندانها در بزرگ‌سالی است. از آنجا که بیماریهای لثه معمولا بدون درد هستند، این امکان وجود دارد که شما از وجود آن بی‌خبر بمانید. بیماریهای لثه به علت لایه‌های چسبنده‌ای متشکل از باکتریها است که در اطراف دندانها تجمع میکنند ایجاد میشود. برخی علامت‌های هشداردهنده که میتوانند وجود این بیماری را مشخص کنند عبارتند از:

– لثه‌هایی که به راحتی خونریزی میکنند.
– لثه‌های قرمز، متورم و آسیب‌پذیر
– لثه‌هایی که تحلیل رفته‌اند (در واقع از دندان دور شده‌اند)
– بوی بد دهان
– افتادن دندانهای اصلی یا فاصله‌دار شدن آنها
– هرگونه تغییر در چفت شدن دندانهایتان هنگام گاز گرفتن خوراکی
برخی فاکتورهایی که احتمال شدت گرفتن بیماریهای لثه را بیشتر میکنند، عبارتند از:
– بهداشت ضعیف دندان
– سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو
– ژنتیک
– دندانهای نامنظم که تمیزکردن آنها سخت است
– بارداری
– دیابت
– داروهایی شامل استروئیدها، انواع خاصی از داروهای آنتی اپیلپسی، داروهای درمان سرطان، برخی از بلاک‌کننده‌های کلسیم و قرصهای ضد بارداری

اگر به داشتن بیماری لثه مشکوک هستید به پزشک مراجعه کنید زیرا همیشه درمان زودتر نتیجه‌بخش‌تر است. مراحل اولیه بیماری لثه، التهاب لثه یا  gingivitis نامیده میشود. اگر التهاب لثه دارید، ممکن است لثه قرمز و متورم شود و به راحتی خون بیفتد. در این مرحله، بیماری با یک جرم‌گیری در مطب دندانپزشکی و مراقبتهای روزانه شامل مسواک و نخ دندان قابل برگشت و کنترل است.

بیماریهای پیشرفته لثه را  periodontitis می‌نامند. حدود ۴۷٪ افراد بالای ۳۰سال در آمریکا از این بیماری رنج میبرند. این بیماری میتواند منجر به از دست رفتن بافت و استخوانهایی شود که اطراف دندانها هستند و از آنها محافظت میکنند. در صورت تشدید این بیماری دندانهای شما لق میشوند و در جای خود حرکت میکنند. اگرچه این حالت در اکثر مواقع در بزرگ‌سالان دیده میشود اما استثناهایی نیز وجود دارد. روند رشد این بیماری معمولا کند است ولی در بعضی موارد استثنائاتی وجود دارد که موجب تسریع این روند میشوند.

تحقیقات روی تاثیر بیماریهای زمینه‌ای در ایجادشدن بیماریهای دهان و دندان ادامه دارد. اگرچه برخی مطالعات نشان میدهد که بیمارهای مزمن لثه در ارتباط با دیگر بیماری مانند دیابت و یا سکته است ولی نمیتوان برای همه موارد چنین نتیجه‌گیری‌ای کرد.

این امکان وجود دارد که بدون هیچگونه علائم هشداردهنده بیماری لثه داشته باشیم و دلیل تاکید دندانپزشکان برای معاینات منظم نیز همین مساله است. روشهای درمانی بستگی به نوع بیماری و پیشرفت و کهنگی آن دارد. مراقبتهای دهانی در منزل به منظور جلوگیری از پیشرفت بیماریهای دهان و دندان و حتی درمان آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به یاد داشته باشید که روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید و به طور منظم برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندانهای زیبا و لبخندی زیبا در طول زندگی خود داشته باشید.