برگزیده, درمان ریشه   زمان مطالعه دقیقه  31 / 03 / 1399

۵ دلیل شایع که بعد از عصب کشی هنوز هم درد حس میکنید

درمان ریشه (عصب کشی) یکی از پروسه های رایج برای از بین بردن درد دندان است. دندانپزشک عصب مرده، آسیب دیده و یا عفونی را از دندان خارج میکند تا درد از بین برود. با وجود این که این درمان بسیار موثر است اما گاهی بیمار بعد از درمان ریشه هنوز هم درد احساس میکند. درد گاهی اوقات طبیعی است و خود به خود برطرف می شود ولی اگر بیش از ۵ روز طول کشید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. ۵ موردی که در زیر به آن اشاره می شود از شایعترین علل هستند.

۱- التهاب بعد از درمان

این التهاب به دلیل عفونت خود دندان از قبل و یا درمان می باشد. اگر دلیل درد التهاب باشد خود به خود بعد از چند روز و یا یک هفته بعد از درمان برطرف میشود.

۲- عفونت

هنگامی که عصب خارج می شود و باکتری های عفونت زا خارج می شوند، ممکن است مقداری از باکتری ها در محیط ریشه باقی بمانند و موجب عفونت شوند. این درد ممکن است با مقابله ی سیستم ایمنی بدن از بین برود، در غیر این صورت اگر درد ادامه دار شد حتما به دندانپزشکی که درمان را انجام داده، مراجعه کنید. توجه کنید که در دندان‌های بدون عفونت سیر درد از دقایقی پس از درمان ریشه شروع شده تا ۲۴ ساعت اول به اوج می رسد و پس از آن فروکش می‌کند.

۳- مواد پر کردنی دندان

هنگامی که عصب خارج می شود جای خالی با ماده ای پر میشود که اگر این ماده زیاد از حد و بزرگ باشد، هنگام جویدن درد حس میکنید. برای رفع این درد حتما به دندان پزشک مراجعه کنید تا یک سری تنظیمات انجام دهد و درد از بین برود.

مشاهده
انتخاب دهانشویه مناسب

۴- درمان ناقص ریشه

اگر باز هم بعد از درمان نسبت به سرما و گرما و غذا های اسیدی حساس بودید و درد شدید داشتید، این احتمال وجود دارد که درمان ناقص صورت گرفته است. در درمان برخی دندان ها به خصوص دندان های آسیایی این احتمال وجود دارد که یک کانال عصبی توسط دندانپزشک دیده نشود و هنوز ناسالم باقی بماند. در این صورت درد شما همچنان باقی میماند و باعث دردسر می شود. باز هم به دندان پزشک خود سریعا مراجعه کنید.

۵- آسیب به بافت های اطراف

ممکن است ابزاری که دندان پزشک از آن برای تمیز کردن ریشه و از بین بردن باکتری ها استفاده میکند و یا موادی که با آن ریشه را پر میکند، به دندان و بافت اطراف آسیب بزنند. این درد معمولا با ترمیم و التیام بافت از بین می‌رود اما باز هم اگر ادامه دار بود به دندان پزشک مراجعه کنید.